Kims digitala äventyr

Handling

Kim är sju år och lever i en helt vanlig familj, två föräldrar, en bror och en syster. “Kims digitala äventyr – pappa tar kontrollen” utspelar sig under en helg när Kim är ensam hemma med sin pappa. Medan pappa lagar mat kopplar Kim av med sitt favoritspel i soffan.
Av en händelse sugs Kim in i kontrollen och har bara en möjlighet att komma hem igen, med hjälp av pappa som nu tvingas lära sig någonting som aldrig tidigare intresserat honom.

Grundtanke

Kims digitala äventyr är skriven för att nå ut till en bred publik. TV-spelsintresserade föräldrar kommer finna dolda referenser i texten som tar dem tillbaka till klassiska spel. Icke TV-spelsintresserade föräldrar får en inblick i sitt barns intresse och vad det är som lockar med TV-spel. Barnen får en spännande historia som tar upp skillnader på verklighet och spel.

Tillsammans får barn och förälder en mötesplats där de, på ett naturligt sätt, kan hålla en dialog kring TV-spel, dess påverkan och vilka gränser som är rimliga att dra som förälder.

Illustrationer

De 33 sidor som fyller ut “Kims digitala äventyr – pappa tar kontrollen” är skapade av pärlplattor. Pärlorna stryks hårt för att ge en pixel-lik känsla, en klassisk konstform från TV-spel från sent 80-tal.
Pärlplattorna uppmuntrar även till barnens kreativa tänkande och fantasi. Denna form av illustration tar med sig vissa brister i detaljrikedom, något som kan vara både frustrerande och spännande under skapandets gång.

Att bokens ägare sedan kan pärla karaktärer och miljöer ur boken ger boken bara ett extra mervärde.

Framtid

När sida 33 är slut och boken stängs är resan inte slut. Redan nu finns manus till en uppföljare som kommer hamna i samma serie, “Kims digitala äventyr”. Förutom fler böcker har det även spånats på att bygga en interaktiv app som baseras på Kims äventyr. Detta är först och främst en ekonomisk fråga då upplägget redan finns.

Med andra ord har Kim en ljus framtid framför sig!